Allt började egentligen i september. Eller kanske inte förresten. Det började långt innan. För sex år sen ungefär, snart sju, när huset blev vårt.
Då startades ett antal renoveringsprojekt, det ena mer perfekt än det andra.
Men badrummet, det fick vänta. Dyrt och svårt var nog uppfattningen
Men när det blev stopp i duschen under sommaren såg vi det som ett tecken på att; nu är det dags.
Vi hade varit på badrumsutställningsturné redan under våren och skannat av marknaden lite. Så vi visste på ett ungefär vart vi skulle vända oss. Och framför allt fått en känsla av vad vi ville ha, vad vi var ute efter i stora drag.
Denna turné fortsatte under helgerna under slutet av augusti och september.
Vi var verkligen överallt, kände, klämde, tittade och fotade
Och samlade kataloger! Herregud vad kataloger. Den ena glossigare än den andra. Den andra tjockare än den tredje.
En del mycket praktiska och andra ren och skär inspiration
Dessa är de som fick vara kvar i loopen
Och dessa är de som man egentligen skulle vilja lämna tillbaka. Måste ju kosta en förmögenhet att trycka upp, och jag vill helst inte slänga. Så tills vidare ligger de snällt och väntar på sitt öde
I september bodde min syster här en tid och hon hade sett en annons i tidningen; Kakelspecialisten hade jubileumsfest, vilket förstås betyder jubileumspriser.
Annonsen revs ut och så blev det besök i mitten av dessa kalasveckor.
Helt tagna av den otroliga utställningen blev vi kvar i över 3 timmar!
Och det var bara den första gången av ett flertal. jag vet inte hur många "bås" de har med inspirationsbadrum, men det känns oändligt.
Här är nog det bästa tipset att lägga så många timmar man bara orkar med att strosa runt. I samma utställningar flera gånger. Man ser nya saker var gång. Och om inte annat så klarnar bilden av vad man inte vill ha
Väl investerad tid visade det sig.
När vi väl skulle börja forma det blivande badrummet, så var vi mer förberedda än de flesta har jag fått höra. Men det är ovärderligt.
Som alltid när det är "kalas" i en butik så finns ju leverantörerna på plats, och en av leverantörerna som vi tog upp lite extra tid från var Hans Grohe. Kranarna i köket är därifrån och vi är supernöjda. Fast för duschen hade vi kollat in Tapwell, som ju finns så gott som på alla byggmarknader och i alla badrumsutställningar. Det var mest bara kvar att bestämma om takduschen skulle vara kvadratisk eller rektangulär, och hur kantig och smal handduschen skulle vara.
Här hände det dock nåt med det som vi tidigare så övertygat hade bestämt.
Kakelspecialisten har duscharmaturer som fungerar att prova på plats!!! Det är onekligen ett genidrag. När representanten sen visade oss den nya tekniken med luft så var vi helt sålda. En rund dusch och den stora coola paddeln med massagestrålar stod plötsligt på inköpslistan. Med kalaspriset visade det sig också att det blev billigare än Tapwells alternativ
Ungefär samma sak hände med den handfatskran vi ursprungligen spanat in. Det var bestämt en kran med waterfall utlopp. Men kakelspecialisten hade de uppmonterade i funktion, och där såg vi det vi inte vill se hemma i det egna badrummet. Kakelfläckar i det så vackra utloppet.
Kakelspecialisten hade också drömkranen i funktion, och den fick det bli. Den egentligen enda extravagansen vi unnade oss
Vi vandrade runt och tittade på ALLT! Om och om igen. Det var fullt med folk så vi bestämde oss för att ringa för att boka en tid med en säljare för att få lite planeringshjälp, eller kanske snarare lite rit hjälp, och kanske få lite goda råd. Tommy blev vår man. Och en tid bokades för ett besök.
Vi hade med oss våra handgjorda skisser, och en ritning jag gjort i ett program på nätet, vilket visade sig vara deras program. Men här var vi ute efter en 3D och som sagt lite mer tips.
Det fina i det hela var ju att kakelspecialisten hade 20% rabatt - på nästan allt. Även en del av de grejer vi hittat på andra ställen. Vi besökte butiken igen i ett par timmar och träffade Tommy som skulle hjälpa oss med ritningar och offerten. Efter några dagar damp 3D ritningar ner i inboxen.
Stor hjälp att visualisera med hjälp av dessa
Det kändes tryggt att förstå att vi tänkte rätt.
Grunden var ju att skapa utrymme, "space" och att se till att inte plocka in för mycket och/eller för stora produkter. Göra så stor skillnad som möjligt från hur det var och hur det skulle bli.
Med ritningarna blir det ju också mycket lättare att se att; fixturen måste vara i hel bredd, att spegeln ser ut som en tavla, att det blir lite trångt med skåp höger om spegeln. Och att fönstret borde få bli lite större
Och så kunde man se att duschen från Glasfix fortfarande är ett helt perfekt val!
Tommy var fantastiskt flexibel och adderade och drog ifrån på beställningen. och en order som vi kunde känna oss nöjda med växte fram.
Återkommer om den processen i ett annat inlägg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar