måndag 26 november 2012

Dag 14 - montering skåp och duschvägg

Började veckan med att skrämma upp veckans hantverkarkompis Niklas genom att messa att det stod några skivor ute i regnet.....han verkade inte särskilt lättskrämd, utan visade sig här tidigt på morgonen.

Det var fasligt tyst från badrummet, tills jag kom på att jag glömt att visa honom att det fanns en radio för att få lite sällskap. En man låter ju mindre än två eller tre.
Men jag gjorde mitt bästa för att hålla honom lagom sällskap.

Vi hade ju fått ett nytt fint fönster, men vi hade inte riktigt fått fodret exakt som tänkt. 
Men det var inga problem sa han, och satte direkt igång med att korrigera det. En detalj kanske, men det är viktigt att tänka igenom vilka detaljer som kommer att ha betydelse och vilka som faktiskt kan få fortsätta att vara just små detaljer. Vi såg det igår, sov på saken, och tyckte fortfarande att vi ville ändra. Förutsatt att det inte blev en stor "grej".

Idag hände det massor. Niklas skulle förbereda inför att Micke, vår elektriker skulle komma. De skåp som det skall vara el i måste ju vara på plats förstås.
Högskåpet med spegel, skall centreras på väggen. Och så skall vi ha ett eluttag inuti för att kunna ladda tandborstar etc. 












Kommoden skulle också på plats. Det skall vara el även i den. Uttag och belysning! Ja, ja, det kanske också är lite extravagant lyxigt, men det var en yttepytte skillnad i pris. Och har man belysning i torktumlaren så ska man väl ha det i handfatskommoden med.
Återigen noga, noga. På rätt höjd, rätt avstånd och väldigt rakt förstås.
Kommoden sätts upp med typ vinkeljärn och skruv, men de väljer att också limma för att ge lite extra stabilitet.






Visst bli det fint!


Och så vare det betongglasen som skulle börja limmas. 
Noga, noga med stor precision började han att sätta ihop dem.
Det viktigaste här, förutom att det blir absolut rakt och att de limmas ordentligt är att avståndet mellan de två glasbetongväggarnas ytterkant blir exakt. Annars kommer han inte att kunna få upp duschdörren på plats. 
Och det vore ju typ ganska jättetrist. 
Men jag har fullt förtroende även för Niklas. 










Man limmar bara halva höjden. De väger en del och de bör få härda i sitt exakta läge innan man fortsätter. 24 timmar innan de är "säkra". Fast han kan fortsätta att bygga vidare med den övre halvan redan i morgon bitti.

Helt fantastiskt att man nu kan börja ana hur betongglasduschen kommer att se ut. Det är faktiskt en av de få produkterna som vi har bestämt från början och inte ändrat oss kring. Ja, förutom då färgen på betongglasen. 
Vi har gjort några såna vändor faktiskt. Och det är väl också ett av de bästa tipsen. Var inte rädd för att utmana dina tankar och det du bestämt. 
Prova nya idéer och tankar. 
Och prova igen, och igen. Håller det? Om inte, justera!

ElektrikerMicke skulle kommit ut idag, men tiden gick och vi planerade om så att det funkar bättre för honom. Här spelar det ju inte nån större roll när just elen är på plats. Kanske också bättre för honom att slippa stå och balansera precis bredvid de i just detta skede superkänsliga glasblocken. Tänk om han nös och snubblade till och så fick man börja om..... :-)

Så här ser det ut när Niklas åkt för dagen. 
Och nu är dörren förseglad tills han kommer tillbaka imorgon







Nordea - bästa banken!

Som jag nämnt tidigare så är ju badrum nåt man drar sig lite för att sätta igång med. Skrämd av att kostnaderna överstiger det man har på sparet gör att det inte blir av.

Men så en dag insåg vi att vi tydligtvis hade lite väl höga räntor för att vara en trogen Nordea kund och funderade av och an på om det verkligen skulle vara så. Efter en artikel om räntor i DN så kände vi att det var dags att skrida till verket.
Sagt och gjort!

Med en ny personlig bankman på plats tog vi diskussionen om det inte var idé att se över våra räntor, och all annan ekonomi förstås

Jodå, det gick bra
Mer än bra! Vi sänkte månadskostnaden för lånen avsevärt och då fick vi ju ett sprillans nytt badrum så att säga "på köpet".
Ibland så tänker man att om det verkar för bra för att vara sant, så är det oftast så
Men detta var faktum! Ett nytt badrum och en lägre månadskostnad.
Och inte minst världens trevligaste bankkontakt! Plötsligt är det så att det känns lockande att gå till banken för att prata pensionsspar, försäkringar och fonder. Nästan lite scary.

Så om det är nån som inte är helt nöjd med sin bank eller sin bankkontakt så vet jag vart du kan vända dig med  fullt förtroende

Tack Jonas Abraham på Nordea! 
Utan din hjälp hade vi fortsatt fått duscha i en liten balja i ett uthus :-)

Kakelspecialisten del 1

Allt började egentligen i september. Eller kanske inte förresten. Det började långt innan. För sex år sen ungefär, snart sju, när huset blev vårt. 
Då startades ett antal renoveringsprojekt, det ena mer perfekt än det andra. 
Men badrummet, det fick vänta. Dyrt och svårt var nog uppfattningen

Men när det blev stopp i duschen under sommaren såg vi det som ett tecken på att; nu är det dags.

Vi hade varit på badrumsutställningsturné redan under våren och skannat av marknaden lite. Så vi visste på ett ungefär vart vi skulle vända oss. Och framför allt fått en känsla av vad vi ville ha, vad vi var ute efter i stora drag.
Denna turné fortsatte under helgerna under slutet av augusti och september.
Vi var verkligen överallt, kände, klämde, tittade och fotade

Och samlade kataloger! Herregud vad kataloger. Den ena glossigare än den andra. Den andra tjockare än den tredje.
En del mycket praktiska och andra ren och skär inspiration

Dessa är de som fick vara kvar i loopen

Och dessa är de som man egentligen skulle vilja lämna tillbaka. Måste ju kosta en förmögenhet att trycka upp, och jag vill helst inte slänga. Så tills vidare ligger de snällt och väntar på sitt öde




I september bodde min syster här en tid och hon hade sett en annons i tidningen; Kakelspecialisten hade jubileumsfest, vilket förstås betyder jubileumspriser.
Annonsen revs ut och så blev det besök i mitten av dessa kalasveckor.




Helt tagna av den otroliga utställningen blev vi kvar i över 3 timmar! 
Och det var bara den första gången av ett flertal. jag vet inte hur många "bås" de har med inspirationsbadrum, men det känns oändligt. 
Här är nog det bästa tipset att lägga så många timmar man bara orkar med att strosa runt. I samma utställningar flera gånger. Man ser nya saker var gång. Och om inte annat så klarnar bilden av vad man inte vill ha

Väl investerad tid visade det sig.

När vi väl skulle börja forma det blivande badrummet, så var vi mer förberedda än de flesta har jag fått höra. Men det är ovärderligt.

Som alltid när det är "kalas" i en butik så finns ju leverantörerna på plats, och en av leverantörerna som vi tog upp lite extra tid från var Hans Grohe. Kranarna i köket är därifrån och vi är supernöjda. Fast för duschen hade vi kollat in Tapwell, som ju finns så gott som på alla byggmarknader och i alla badrumsutställningar. Det var mest bara kvar att bestämma om takduschen skulle vara kvadratisk eller rektangulär, och hur kantig och smal handduschen skulle vara.
Här hände det dock nåt med det som vi tidigare så övertygat hade bestämt.

Kakelspecialisten har duscharmaturer som fungerar att prova på plats!!! Det är onekligen ett genidrag. När representanten sen visade oss den nya tekniken med luft så var vi helt sålda. En rund dusch och den stora coola paddeln med massagestrålar stod plötsligt på inköpslistan. Med kalaspriset visade det sig också att det blev billigare än Tapwells alternativ

Ungefär samma sak hände med den handfatskran vi ursprungligen spanat in. Det var bestämt en kran med waterfall utlopp. Men kakelspecialisten hade de uppmonterade i funktion, och där såg vi det vi inte vill se hemma i det egna badrummet. Kakelfläckar i det så vackra utloppet.
Kakelspecialisten hade också drömkranen i funktion, och den fick det bli. Den egentligen enda extravagansen vi unnade oss


Vi vandrade runt och tittade på ALLT! Om och om igen. Det var fullt med folk så vi bestämde oss för att ringa för att boka en tid med en säljare för att få lite planeringshjälp, eller kanske snarare lite rit hjälp, och kanske få lite goda råd. Tommy blev vår man. Och en tid bokades för ett besök.

Vi hade med oss våra handgjorda skisser, och en ritning jag gjort i ett program på nätet, vilket visade sig vara deras program. Men här var vi ute efter en 3D och som sagt lite mer tips.
Det fina i det hela var ju att kakelspecialisten hade 20% rabatt - på nästan allt. Även en del av de grejer vi hittat på andra ställen. Vi besökte butiken igen i ett par timmar och träffade Tommy som skulle hjälpa oss med ritningar och offerten. Efter några dagar damp 3D ritningar ner i inboxen.
Stor hjälp att visualisera med hjälp av dessa

Det kändes tryggt att förstå att vi tänkte rätt. 
Grunden var ju att skapa utrymme, "space" och att se till att inte plocka in för mycket och/eller för stora produkter. Göra så stor skillnad som möjligt från hur det var och hur det skulle bli. 
Med ritningarna blir det ju också mycket lättare att se att; fixturen måste vara i hel bredd, att spegeln ser ut som en tavla, att det blir lite trångt med skåp höger om spegeln. Och att fönstret borde få bli lite större
Och så kunde man se att duschen från Glasfix fortfarande är ett helt perfekt val!





Tommy var fantastiskt flexibel och adderade och drog ifrån på beställningen. och en order som vi kunde känna oss nöjda med växte fram.

Återkommer om den processen i ett annat inlägg